Építsetek utat a pusztában az Úrnak! Ézs 40,3

Igék, imák, képek

Igék, imák, képek

Anya, és is öreg leszek?

2010. szeptember 08. - Skata

Különös, hogy a gyermekeket milyen mélyen foglalkoztatja az örgeség, az elmúlás kérdése. Ma reggel Bogika ezzel a kérdéssel állt elénk, és aztán igenlő válaszunkat hallván keservesen elkezdett sírni. " De még ti sem vagytok öregek!"- mondta. Nagyon szomorú volt. Talán két éve történt, hogy Levente a  Gyűrűk ura című film utolsó kockáit látta. Frodo a nagy küldtést teljesítve aggastyán nagyapjával együtt elhajózik- sejtjük, tudjuk: az örökkévalóság vár rájuk. A ráncos, vén Bilbo láttán Levente nagyon megrémült és nagyon nyugtalan lett. Pedig ez a film egyik legharmonikusabb jelenete. Ő mégis az öregség, halál, elmúlás fájdalmát és kikerülhetetlenségét érezte meg, és tudta: egyszer ránk is ez vár. Addig is tudtam, hogy a tv-vel okosan kell bánni, mert a  képek beivódnak a fejünkbe, gondolatokat hívnak elő. Gyakran az érzéseinket bombázzák, és aztán beszélgetni kell, mert fel kell dolgozni valamit. Sokszor nem is rögtön történik mindez. Az örgeség, az elmúlás engem is nagyon elkeserített, amikor kicsi voltam. Esténként az ágyban fekve számolgattam:  most 10 éves vagyok, anyukám 40, ha majd  20 leszek ő 50, én 30  ő 60,  40-70, 50-80, és ha én 60 leszek ő 90? Lesz 90? Mi lesz, ha ő már nem lesz? És álomba sírtam magam...

Mit lehet tenni? Jó lenne többet beszélgetni a gyerekekkel az őket kínzó kérdésekről. Jó lenne, ha velünk élnének a nagyszülők- nem csak kényelmesebb lenne az életünk- és az övéké egy kicsit mozgalmasabb, zajosabb. Nap, mint nap átélnénk az időskor szépségét is, hogy az lehet áldott, bölcs, tapasztalt korszaka az ember életének. Látnánk, hogy megöregedni nem csapás, hanem az élet velejárója. Együtt tekintenénk velük vissza, és együtt készülnénk a nagy útra. S persze többet elmélkedhetnénk, beszélgethetnénk a mindennap velünk járó Úr Jézusról. Mert azért mégis minden ott, Nála oldódik fel- oldódik meg. Mert nekünk van reménységünk, reménység a biztos, boldog jövendőben. Reménység a bennünket soha el nem hagyó, szerető Istenben.

A gyermekek kétségeit, félelmeit komolyan kell venni. Ők őszinték. Sok felnőtt szívében még mindig ilyen szorongó gyermek, és nem tudja, hogyan bírkózzék meg a biztosan ránk váró elmúlással. Titokzatoskodás és némaság veszi körül ezt a  témát. Hajszoljuk a sikert, a boldogságot, s közben menekülünk. De vajon van- e reménység, van- e békesség a szívekben? Jézus nélkül aligha.

Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higgyetek Istenben, és higgyetek énbennem. Az én Atyám házában sok hajlék van; ha nem így volna, vajon mondtam volna-e nektek, hogy elmegyek helyet készíteni a számotokra? És ha majd elmentem, és helyet készítettem nektek, ismét eljövök, és magam mellé veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ott legyetek ti is. János 14, 1-3

A bejegyzés trackback címe:

https://skata.blog.hu/api/trackback/id/tr492279605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feró 2010.09.09. 22:30:13

Szia!

Mindenki másképpen láthatja az elmúlást.
Én egyszerűen nem tudtam felfogni Mi van
ha nem leszek? (még igazából most sem).
Nekem még az is nehézséget okozott,hogy az
"elpusztult" kedvenc kutyámról beszéljek
mikor "el ment".
Kicsit ezelőtt nekem az segített,hogy láttam egy indiános filmet ( Utolsó mohicán) nekem tetszik ,jó film.A filmből az a Kép maradt meg a fejemben.
Az Öreg indián mondta valahogy így,mikor a fia "meghalt".
Az Őseim (szeretteim) egy nagy tábortűz
körül ülnek,és egy dicső fiatal harcos
érkezésére várnak aki csatlakozik hozzájuk.
Már nekem is készítik a helyet,de még
egy kicsit várniuk kell.
Ez a kép akkor megnyugtatott,most már kicsit másképp gondolom.

Minden jót! FERI

Rh+ 2010.09.10. 19:20:46

Kedves Kata! A bejegyzésed egy részletére szeretnék reagálni: "Jó lenne, ha velünk élnének a nagyszülők- nem csak kényelmesebb lenne az életünk- és az övéké egy kicsit mozgalmasabb, zajosabb." Sajnos tapasztalatból tudom, hogy ez nem jó, különösen az idős embernek nem jó, mert zavarja a zaj, idegesíti sok minden, és a gyerekek ezt az idegességet lereagálják. Azt is érzékelik, ami gyakran előfordul, hogy a nagyszülő nem ért egyet a szülőkkel nevelési kérdésekben, ez is problémák forrása. Nem biztos, hogy a gyerekek azt látják, hogy az időskor áldott, bölcs, tapasztalt korszaka az ember életének. Jobb mindenkinek, ha ki-ki éli a maga életét. Én így gondolom.

Skata 2010.09.10. 22:43:19

@feró: A nem keresztény népek hitvilágában sok olyan momentum van, ami összecseng a Bibliában olvasható igékkel. Az indiánokra ez fokozottan igaz.- Azt gondolom, Isten úton van felénk, sőt mindig mellettünk áll, s ha nem csukjuk be a szemünket, egyszer csak észrevesszük ezt.

Skata 2010.09.10. 22:48:02

@Rh+: Igaz, igaz. De mégis vágyom egy olyan " mesebeli" helyzetre, ahol mindenki tudja a helyét, segíti a másikat, empatikus a többiekhez, sőt alkalmazkodó... lehet, hogy Isten országa egy olyan nagy ház lesz, ahol nem zsörtölődik a dédi, nem hisztizik a kisunoka, nem uralkodik a nagymama, és az anyuka is boldog?

Rh+ 2010.09.11. 08:36:20

Én is vágyom erre a "mesebeli" helyzetre, de ez valóban csak Isten országában valósulhat meg, mert az emberi világ gyarló.
süti beállítások módosítása