Építsetek utat a pusztában az Úrnak! Ézs 40,3

Igék, imák, képek

Igék, imák, képek

Liturgikus szimbólumok: az evangélisták jelképei

2010. szeptember 22. - Skata

A négy evangélista szimbóluma a középkortól kezdve ismert a művészettörténetben, kialakulásuk története azonban az őskeresztény korba vezet vissza. Létrejöttükben nagy szerepe van a Biblia két könyvének (Ezekiel próféta, Jelenések könyve). Az őskeresztény művészetben és irodalomban az ifjú alakja Mátét, a tulok Márkot, az oroszlán Lukácsot, a sas pedig Jánost jelképezi. E szimbólumok mellett más jelképeket is ismertek és használtak: a tanító Krisztus mellett ülő négy tanú, Krisztus lábánál négy tekercs, hajó négy kormányossal, négy bárány vagy négy galamb, a paradicsomi négy folyó.

A négyes alaknak, négyarcú ábrázolásnak a Biblián kívül is vannak hagyományai. Az ősi keleti mítoszok szerint a világ négy sarkát négy élőlény őrzi. A négy szimbólum magyarázatát Szent Jeromos így írja le: Máté evangélista szimbóluma az ember (gyakran szárnyakkal), mert evangéliuma Krisztus emberré válásával kezdődik; Márk evangélista szimbóluma az oroszlán, mert evangéliumában Keresztelő Szent János kiáltó hangja szól a júdeai pusztában; Lukácsé a tulok/bika (áldozati állat), mivel Zakariás pappal kezdődik evangéliuma; Jánosé a sas, mert nála a szellem a mennyei régiókig szárnyal. Lyoni Szent Ireneusz az evangélisták által közölt örömhír négyféle hatását emeli ki: az oroszlán a királyi tetterőt jelenti, a bika az áldozatvállalást, az ember az emberré válást, a sas az egyházat átható isteni leheletet (pneumát) jelképezi.

A szimbólumok más kultúrákban is előfordulnak, különböző jelentéssel. Az oroszlán az állatok királya, a királyok állata (címerállat). Gyakran jelenik meg, mint a források, sírok, templomok őrzője. Egyiptomban a Nap megszemélyesítője, a buddhizmusban pedig a törvény védelmezője. A Bibliában kettős: pozitív és negatív jelentést hordoz, egyrészt jelenti az Úr hatalmát (Oz 5,14; Ám 3,8), Jákob halála előtt fiát, Júdát oroszlánhoz hasonlítja: Júda fiatal oroszlán, zsákmányért indulsz, fiam, s megpihenve lefekszel, mint az oroszlán – ki merné felkelteni? (Ter 49,9–10). Negatív értelemben a Sátán szimbóluma: Józanok legyetek és vigyázzatok, mert ellenségetek, az ördög, mint ordító oroszlán körüljár, keresve, kit nyeljen el (1Pét 5,8).

A sas az oroszlánhoz hasonlóan királyi állat, ő a madarak királya. A mitológiában a napistenek kísérője, de megjelenhet, mint a hadisten madara is. A görög–római mitológiában Zeusz-Jupiter madara, a hatalom jelképe. A római birodalomban az államhatalom szimbóluma. A dél-amerikai kultúrákban az égi hatalom és a felkelő Nap szimbóluma, a sötétséget jelentő kígyó legyőzője. A keresztény kultúrában gazdag jelentéstartalom kapcsolódik a sashoz, lehet a keresztség, az emberi lélek jelképe. A Nap felé repülő sas a feltámadás és a mennybemenetel szimbóluma, a Napba néző sas az isteni titkok látásának jelképe, a szellem győzelmét jelzi a földi lét felett. A kígyóval harcolva Krisztus győzelmét jelképezi a sötétség, az ördög felett. A karmai között halat tartó sas Krisztus jelképe, aki a hívő keresztényt kimenti a bűn tengeréből.

A négy alakot egyszerre ábrázoló szimbólum szentírási alapjai Ezekiel prófétától és a Jelenések könyvéből ismertek (Ez 1,5–10, Jel 4,7–8). Szent Iréneusz egyházatya a Jelenések könyvének leírását magyarázva a négy élőlényt Isten Fia megjelenési formáinak látja: az első élőlény oroszlánhoz hasonló, erejét, rangját, királyi méltóságát jelezve, a második a bikához hasonló, áldozati és papi méltóságát fejezve ki, a harmadik emberi arcú, amivel emberi formában való eljövetelét fejezi ki, a negyedik a szárnyaló sashoz hasonló, ez az egyházra leszálló kegyelmet nyilvánítja ki. Ilyen értelemben a Jelenések könyvének élőlényei az egy üdvrend négy szakaszát fejezik ki. A négy evangélium a négy szövetséget jelenti: Ádámmal, Noéval, Mózessel, és Krisztussal.

A keleti ikonográfiában a négy evangélista szimbóluma felkerült a bazilikák kupolájába az eszkatologikus Krisztus ábrázolása mellé. Mivel az ezekieli látomás szerint a négy élőlény kocsiként mozog, a megtestesült Ige az evangélisták „járművén" közlekedik. Az 5–6. században az együttes ábrázolás felbomlott, az élőlények külön-külön jelentek meg, az evangéliumok szerzőinek képeiként éltek tovább.

Nóda Mózes

( forrás: Vasárnap Katolikus Hetilap Kolozsvár)

A bejegyzés trackback címe:

https://skata.blog.hu/api/trackback/id/tr72314228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feró 2010.09.23. 01:16:58

Szia!

Nagyon Köszönöm a terjedelmes anyagot.
Na ezt sem tudtam. Folyamatos tanulás
az élet.
Késő hajnali levél ez mert így adódot.
Sokszor gondolkoztam az állatokhoz való
viszonyomat.
Igazából nagy állat barát vagyok .
Látom vannak emberek akik "uralkodnak(vagy
inkább zsarnokoskodnak állatok felett.)
Hogy Jó ez vagy Nem azt Nem tudom.
Én valahogy Tisztelem a Természetet az
Életet,ezért vigyázok rá.
Persze van ,hogy ártok ,De ha tiszta igaz szívvel teszem akkor próbálok a JÓ
Oldalon állni.
Most például sündisznókat menekítek meg
a kutyámtól.
Honnan jöhet az ,hogy vannak akik szeretik,vannak akik nem ,vannak akik
túlzottan is szeretik,vagy gyűlölik az
állatokat.
Lehet erre nincs is válasz.
Érdekes,hogy milyen új dolgok lesznek
számomra fontosak (például ez a lassan hajnali levél).
Na mindegy JÓ ÚTON VAGYUNK.

Minden jót és Köszönet!

FERI

Skata 2010.09.23. 22:24:35

@feró: Nagyon szeretem a lelkesedésedet! Tele vagy kívéncsisággal ésn a Lélekre nyitottsággal. Kívánom, hogy ez az állapot, ez a élénkség és vágy a befogadásra megmaradjon- és " ragadós" lehessen másoknak is. Jut eszembe: mikor pihensz??
süti beállítások módosítása